A
postban felváltva lesz szó a nagy 7esről
és a nagy 5ösről. A kettő között elhanyagolható különbség,
hogy előbbiek emberek, utóbbiak vadállatok. A nagy 5ösről
bárki, aki afrikai vadászregényt olvasott, tud. Ezek azok a
nagyvadak, melyek trófeái az afrikai vadászok legbecsesebb
célpontjai, a legnehezebben megszerezhető préda. Hanem mi is a
nagy 7es?
Induló
szafarink létszáma változatosan alakult. Eredetilag hárman, majd
öten készültünk a négy napos Serengeti-Ngorongoro túrára.
Volt, hogy Bálinttal ketten alkottuk az indulócsapatot, majd az
utazást közvetlenül megelőző nap négyen, végül, induláskor
már hatan ültünk be a kibővített Landcruiserbe. Aztán az első
napi Manyara tó után (mert végül a program is változott). Egy
hetedik, fővel vált a csapat teljessé.
Hét
fő, hét nagyon különböző, de elképesztő jó fej szafarizó
(és ez egy bók többieknek, illetve egy némiképp szerénytelen
megjegyzés a saját részemről) alkotta ennek a négy tökéletes
napnak a csapatát.
Erősen
nemzetközi a társaság. Mi ketten erős magyar többséget
képezünk. Bár az az igazság, hogy a Magyarországon-élő, német
állampolgár Bálint, mint se ez se az vagy ki is tudja micsoda,
most a legtöbb helyen németként fut. Talán csak azért, hogy ne
gondoljanak rosszat a magyarokról borravalóra foghatóság ügyében.
A németeknek pedig már úgyis meg van a maguk híre.
Rajtunk
kívül utazik még egy amerikai csaj: Deb; egy német önkéntes
lány, Moshiból: Celina; a britt építési vállalkozó: John
illetve egy olasz világjáró a maga hetvenes éveiben: Sergio. A
hetedig pedig egymagában egy internacionalista csoda: Sandy. Ő
jelenleg Hollandiában, korábban Angliában élt. Dél Afrikában
nevelkedett, ősei indiaiak, fekete afrikaiak, hollandok, angolok és
perzsák.
Sandy
önkénteskedik épp Arushában, egyébként viszont a Canon-nál
project manager és a szafarin stílusosan egy kis Canont szorongat,
mivel a cégnél nem engedték, hogy a saját kis Sony-jával
örökítse meg szafari élményeit. Persze az ő kis kompaktja közel
sincs Bálint nagy Canon 5D-jéhez, amivel minden elképzelhető
lencsét, tartozékot hozott, nehogy ez legyen akadálya a kíváló
fotós szafaritudósításnak. Az én Nikonom sem üti az ő
szerelését, de azért nem rossz és nem is kicsi, így más
autókból el is neveznek minket „Big guns”-nak, azaz hosszú
puskáknak.
Ez
tehát a nagy 7es, aki azért kelt útra, hogy lencsevégre kapja az
afrikai vadvilágot, nem utolsó sorban a nagy 5öst.
Manyara
tó
Az
út első fele maszáj falvak mentén vezet a Manyara tavi parkba. Ez
a hely a fára mászó oroszlánokról híres elsősorban.
Alapszabály, hogy a szafari szerencse forgandó. Mindig összefuthat
valami különlegessel az ember, de sose vehet mérget semmire sem
biztosan. A mi szerencsénkkel oroszlánt se fán, se földön nem
látunk, de már a parkon kívül „lövünk” két elefántot. A
páviánok, zebrák, gazellák jelentik mindig az első attrakciót
egy parkban, hogy aztán hamar belesűlyedjenek a sokszor látott
újdonságok unalmába. Manyarában csodás a tópart. A homok, a
víz, a tulsó part és az ég együtt szívárvány-színű vonalas
füzetlapot alkotnak, amire gyerekek zsiráfokat, zebrát, gnúkat
rajzoltak.
Esős
évszakban vagyunk, de az idő szerencsésen alakul. Napsütést
kapunk és csodás felhőket a távolban. A vezető, Hasszán nem egy
nagy tempójú sofőr, ami egyrészt jó, mert sokmindent
észreveszünk, másrészt viszont az állatok nem ugranak meg, ami
rendkívül humánus, azonban fotózás szempontjából kicsit
unalmas mindig békésen legelésző vadakat fényképezni. De lássuk
be, ez így helyes.
A
naplementét gyalogosan élvezzük. Közben Bálint mindent bedob,
hogy elég közel hozza képén az ásító vízilovakat. Megjegyzem:
eredményesen. A kempingünk némiképp csalódást okozva ezúttal
nem a parkban van, hanem a kapun kívül Mto wa Mbu-ban, azaz
„szúnyogváros”-ban.
Bármily
vicces, a helységet tényleg így hívják és okkal, úgyhogy
relatíve hamar eltesszük magunkat aludni. Az első napon az 5
nagyból az elefántot tudjuk csak pipálni, de a csapat
vitathatatlanul összekovácsolódott, ami összességében nem rossz
mérleg. Manyara szép volt és izgatottan várjuk a másnapi
Serengetit.
Ngorongoro
először
Szakácsunknak:
Dube-nak köszönhetően, kiváló reggeli után kerekedünk fel és
hamarosan átkelünk a Ngorongoro kapun, felkapaszkodunk a kráter
oldalában. Egy felhős pillantást vetünk a belsejére, de az
kráter mélyén pihenő vadaknak még várniuk kell két napot, hogy
megnézhessenek minket guruló ketrecünkben, mert most a Serengeti
következik. Amíg utóbbi Nemzeti Park, addig a kráter és környéke
csak természetvédelmi terület, ahol nomád maszájok is laknak,
sőt leterelik marháikat a természet egyik igazi csodája, a
Ngorongoro kráter aljába, legelni. Ez a megállapodás volt az ára
annak, hogy elhagyják a Serengetit és így vált a kráter az egyik
legfontosabb víz és takarmánybázissá a maszájok számára,
akiknek hitük szerint a föld összes állatát rendelte az ég.
Saját
közösségi koordinátorainkkal is vannak kapcsolódó élményeim.
Emlékszem ahogy közös ebéden a maszáj Wilson kiemeli az utolsó
húst a tálból és viccesen mondja a chagga Elinek, hogy a
hagyomány szerint minden állat nekik jár, míg minden pénz a
chaggáké lehet. Amíg Wilson ezt mosolyogva mondja és mindenki
nevet mint vidám élcen, addig érdemes tudni, hogy közben teljesen
komolyan gondolja az egészet.
Igazából
öt hónapja élek jórészt maszájok között, de az igazi
autentikus turistaélmény eddig hiányzott. Ngorongoro viszont a
maszáj fellegvár. Itt ejt útba a nagy 7es is egy főállású
turistalátványosságként működő falut. Bekanyarodunk a falu
előtti ernyőakác alá és ahogy illik megalkuszunk a „belépti
díjban”, megtekintjük a falu rövid produkcióját, amolyan
rövidnadrágos, fényképezőgépes nyugati turista módjára.
Amikor pedig megkérdem a főnököt, melyik a falu legjobb ugrója,
rögtön ki is állít ellene, ami rám nézve csúfos eredményt
produkál. Próbálom ráfogni a technikára, de az igazság az, hogy
fényévekre vagyok másfél évvel ezelőtti fitt-magamhoz képest
kondiban. Összességében arról van szó, hogy a maszáj férfiak
ugrálós tánca egyszersmind verseny is, melyben kiderül, ki a
legerősebb lábó gyalogló.
Fenti
mérkőzés után, melynek leírására sokkal inkább a valósághoz
való hűség követelménye, semmint a büszkeség késztetett,
kétfős csoportokra bontva meglátogatunk egy-egy házat, ahol a
vendéglátó mesél kulturájukról, szokásaikról. Tökéletesen
profi tárlatvezetésben van részünk és kíváló angolsággal
tárgyalnak velünk a kiválasztottak.
Amikor
azt mondom, hogy ez egy turista üzem, azt a legjobb értelemben
gondolom. A maszájok nagyon élénken őrzik hagyományos
kulturájukat. Ez azt jelenti, hogy iskolába járnak, „modern”
állást vállalnak, mégis könnyen viszontláthatunk egy arushai
hivatalnokot, akivel napközben öltönyben találkozunk, hétvégén
maszáj leplekbe (shukába) burkolva. Az általunk meglátogatott
nomád falu is a hagyományos életvitelt űzi, lakosai terelik a
nyájakat és sárból tapasztott bomában laknak, miközben a
mellékest az érdeklődő turistákon keresik meg, ugyanúgy, ahogy
mi is pénzt szedünk a múzeumainkért. Szerintem ez tökéletesen
rendben van, főleg ha minőséget nyújtanak, amiben nekünk
szerencsére részünk volt.
Serengeti
A
meglátogatott maszáj falu pont ott fekszik jelenleg (hiszen
vándorló népcsoportról van szó), ahol a kráter külső lejtői
kezdődnek, ahol a hegy kiemelkedik a tájból. Mögötte tehát
valójában a Serengeti síksága kezdődik. Innen az út a
végtelenbe vezet, keresztül a füves pusztán, amit zebrák,
antilopok és főleg gnúk legelnek. Alig tarkítja egy-egy domb,
háznyi kőhalom ezt a fűtengert. Egy ezek közül a földi életnél
öregebb, úgy nevezett kopja-sziklák közül a Serengeti hivatalos
kapuja a „Naabi gate”, ahol mi is megálltunk kifizetni a
katasztrofálisan húzós belépődíjat és elkölteni a szokásos
és mindig egyforma szafari-packot. Szendvics, csirkedarab, banán,
keksz és kis üdítő. Ez a szafarizó túristák, illetve a kis
csíkos egerek napközbeni éhségcsillapítója.
Innentől,
utunk hivatalosan is a Serengetiben vezet. A nagy 5-ös
megpillanatása, immár csak karnyujtásnyira van tőlünk. A
Serengeti másik nagy kihívása és lehetősége pedig a vándorlás
volt. Látni fogjuk-e a világ jelenlegi legnagyobb
állat-vándorlását, a serengeti gnú migrációt? Ehhez nagyon jó
eséllyel indultunk, mert a park egészében éves körforgás
szerint korbejáró gnúk éppen jelenlegi déli pozíciónk
környékén tartózkodtak és a nemrég született borjak miatt csak
lassan haladtak.
A
gnú egyébként nagyon érdekes lény. Azt mondják úgy néz ki
mintha a teremtés legvégén, a maradék tartalékalkatrészekből
rakták volna össze. Igazából se nem szép, se nem gyors, se nem
különösebben okos, mégis sikeres génkombináció. Ehhez percig
sem fűzhettünk kétségeket, amikor végül megpillantottuk őket.
Kisebb nagyobb utóvédeken keresztül egyszercsak gnúk, mindent
elborító tengerében találtuk magunkat. Amerre szem ellát - és
bizony a végtelen síkságon sokáig ellát – gnúknak a
távosággal egyre absztraktabbá, majd egyszerű fekete pontokká
váló tömege legelt. Tökéletesen hihetetlen létszámban
koptatták a Serengeti füvét, hátrahagyva valami keveset a
rezidens növényevőknek és őrajtuk keresztül a gnúk
továbbhaladása után nem sokkal újra megéhező ragadozóknak. A
tömeget néhol zebrák kisebb csoportja tarkította, de a csíkos
lovak, bármilyen autonómiára esélytelen törpe kisebbséget
alkotnak a gnú-tengerben, mintha csak azért mennének a tömeggel,
hogy az oroszlán ne panaszkodhasson: „már megint gnú volt
vacsorára”.
A
migráció után, a nagy 7es, óriási élményeket elraktározva
folytatta útját újabbak felé és jóval később mocsarasabb,
fásabb területre értünk, ahol végre rendes távolságból
láttunk ásító vizilovakat és végre nem Bálint volt az
egyetlen, akinek ezek az állatok hangya-méretűnél nagyobbra
sikerültek a képein. Nem említettem még, hogy amíg én két
lencsét vittem az útra, amit egész gyakran cserélgettem, Bálint
teljes arzenálját felvonultatva hihetetlen, napi 1500 képes
átlagot, azaz 6000 képet produkált a szafari négy napja alatt.
Őszintén mondom, hogy nem szeretnék a helyében lenni, amikor
leválogatja és rendszerezi őket.
A
képek jó része a második nap nagy fogása során született.
Rövidesen ugyanis leopárdot találtunk. A „találtunk”
kifejezés nem tökéletes, mert ha valaki csodálkozott, miért van
a szafariautókon CB rádió, akkor most elárulom, hogy ezzel
értesítik egymást a sofőrök, ha valami izgalmasat látnak. Így
kaptuk mi is a leopárd infot és velünk együtt még jópár autó,
akik kisvártatva odagyűltek a szegény feltehetően magányra vágyó
nagyvad fája alá. Emellett meg kell hagyni, hogy számunkra
elképzelhetetlen ügyességgel fedezik fel a vezetők az állatokat.
Óriási gyakorlatuk van abban, hogy kell nézni, hogy mit kell
keresni és milyen jelek utalnak ott rejtőzködő állatra. A
leopárdot sem volt könnyű észrevenni.
Rajtunk azonban nem fog ki
egy ravaszul pettyezett bunda és tulajdonosa, egy nyugodtan
vacsorázó nagymacska. Ha már egyszer olyan frekventált helyre
költözött mint a Serengeti, akkor ne mondja, hogy nem közszereplő
és tűrje beletörődve a celeb státust, amit a mi leopárdunk
tulajdonképp meg is tett. Zokszó nélkül majszolta tarajos sül
vacsoráját, amihez Bálint ismétlője adta a ritmust. Tulajdonképp
eszembe jutottak a használt fényképezőgép hirdetések, amik pár
ezer expozícióval reklámozzák a kamerát és rögtön arra
gondoltam, hogy ezek a hirdetők sem szafarin használták a magukét.
Miután „ráuntunk” a leopárdra - valószínűleg
összehasonlíthatatlanul később mint ő ránk – a serengeti
kempingünk felé vettük az irányt. Ez egy igazi szafariélmény.
Kerítés nélküli sátrazás a Serengeti közepén. Kimentünk
naplementét fényképezni és a nagy 7es a naplementében,
vörösborral koccintott arra, hogy az élet valójában szép és
sosem tudhatjuk mi vár ránk a következő fánál, fordulónál.
Aztán visszamentünk a táborba és a következő fánál máris
várt ránk valami, mégpedig kafferbivalyok kisebb csapata. Egy
újabb pipa a nagy 5ös listáján, még akkoris ha adott pillanatban
a pipálás éppen senkinek sem jutott az eszébe.
Tudni
kell, hogy hiába nem húsevő, a bivaly talán a legveszélyesebb
mind az 5 közül. Amíg az oroszlán lusta, az elefánt nehézkes,
az orrszarvú szinte vak, a leopárd pedig kicsi, így relatíve
könnyen sebezhető, addig a bivaly gyors, mozgékony, ravasz,
kíválóan lát és hall, nagyon kitartó és kisméretűnek sem
lehet mondani. A maszájok kifejezetten tartanak tőle, míg ezzel
szemben ha oroszlán lát meg egy piros maszáj shukát, az utóbbi
az, aki farkát behúzva elinal a közelből.
Szerencsére
ezek a darabok nem voltak épp ideges hangulatban s ezen a mi
felbukkanásunk sem változtatott, így minden probléma nélkül
átvonultunk a kemping egyik legkellemesebb helyszínére, az
ebédlőbe. A szafarizás nagyon sok szempontból a koloniális
múltat idézi. Hét fős csoportunkkal kétfős stáb tartott.
Hasszán a kirongozi és Dube, a kiváló szakács. Minden kempingben
áll két hasonló formájú nyitott épület, tulajdonképp
valamiféle szaletli. Az egyikben főznek nyílt tűzön a szakácsok
(minden csapatra/autóra külön természetesen), a másikban
terítenek a nagy fehér vendégeknek. Az utastársakon kívül Dube
volt a másik pont, amivel nagyon szerencsések voltunk.
Tálaláskor
nap mint nap szakácssapkában és fehér zekében, illetve az
együttestől tökéletesen elütő bermudanadrágban mutatta be az
egyre kiválóbb és kiválóbb fogásokat. Amíg az ebédünk
rendszerint a már említett szafaripack volt, a vacsora valamilyen
költemény, addig a reggelinek is megadta a módját palacsintával,
különféle tojásokkal, sok gyümölccsel, ahogy illik.
A
vacsora mindig kellemes alapot adott az este további
kiteljesítéséhez, mégis a rendszerint korai kelés és a
természetben kivédhetetlenül beköszöntő sötétség általában
hamar ágyba rendelt bennünket. A rengeteg látnivaló, élmény
miatt pedig az álom is gyorsan elragadott. Ezen az éjszakán is
tele hassal, állatkalandokról álmodva aludtunk a Serengetiben,
pontosan úgy, ahogy nem messzire tőlünk, a leopárd a fán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése