Egy
mérsékelt szorongással töltött utazást követően a kenyai
vízum-pultnál ismét komolyan síkra kellett szállnom a
tranzitvízumért, de Namanga nem Horombo, amit bárki könnyedén beláthat, így csupán két nappal egy sikertelen próbálkozás után, végre
új országot színezhettem a „merre jártam a világban”
térképemen.
A határ után már ráértem pusztán a kenyai tájjal és
az Afrikában először látott tevékkel foglalkozni. A szavannára
tévedt sivatagi hajóktól függetlenül az utazás – különösen
az előző napokkal összevetve – meglehetős eseménytelenül
telt. Amíg ezt nem feltétlenül bántam, határozottan az a
benyomásom támadt, hogy ugyan az út az Amboseli vadrezervátumon
keresztül vezet és a kenyai táj állítólag híresen szép,
Namanga és Nairobi között szívem szerint az unalmas
szóval jellemezném. A békebeli Isuzu teherautóktól eltekintve a
városok és az infrastruktúra mintha legalább 10 évvel a déli
szomszéd előtt járna. Úgy látszik a szocializmus nem csak a mi
kis Kelet-Európánkban bizonyult rosszabbik választásnak.
A
Nyerere-féle tanzán verzió is vereséget szenvedett a Kenyatta
pártolta kapitalizmussal szemben, ami a 42 törzs országát és
főleg a fővárost Nairobit jelenlegi favorit helyzetébe hozta.
Nairobi nem is tíz évvel, hanem harminccal van Tanzánia előtt,
beleértve Dar es Salaamot és a déli szomszéd minden tartozékát.
Hirtelen még az is eszembe jutott, milyen csalódott lesz Bálint,
hiszen ő Afrikába jön és ehhez képest egy európai nagyvárosban
fogom várni. Aztán hamar rájöttem, hogy semmi ok aggodalomra.
Nairobi talán fejlettebb, de semmivel sem európaibb mint azok a
helyek, amiket Tanzániában fogok mutatni neki.
A
Riverside shuttle stílusosan a Parkside Hotelnél parkol le. Itt a
végállomás, ahol Amos várt.
Ő egy arushai barátom, Rupert vendége volt aztán nagyon sokat partiztunk együtt és nagyon vicces élményeink
voltak az egyébként inkább csendes arushai éjszakában.
Mindketten az egyik legismertebb szafaricégnek dolgoznak, a
Hopoee-nak. Azt hiszem, hogy Amos személyében valószínűleg a
legtársaságibb Nairobi-it ismertem meg. Az ő napközbenje
pihenésről szól, az éjszaka pedig minden egyébről. Mindennek
tetejébe ő az általam ismert legeurópaibb fekete, aki e
tekintetben szégyenben hagy minden fehéret. Az egyik nagypapája
skót amit ránézésre senki sem mondana meg. Néha megjegyzi, hogy
nem is olyan sötét a bőre, amire széles mosoly lehet csak a
válasz.
A zűrös
úti előzmények miatt nem igazán tudtam felkészülni az Amos-féle
életvitel gyors és zökkenőmentes asszimilálására, amire pedig,
mint az ő vendégének számítanom kellett.
A
könnyebbik rész következett először: haza kellett jussunk, hogy
pihenhessünk. Ez a Nairobi közlekedést tekintve komoly feladatnak
bizonyult. Fejlettség ide vagy oda, a város közlekedési rendszere
körülbelül azonos szinten áll Arusháéval. Daladalák (itt úgy
hívják Matatu, vagy a nagyobb verziója City Hoppa) szaladgálnak
fel-alá, metro és villamos jelenleg nincsen. A „szaladgálnak”
határozottan túlzó jelző, a matatuk többnyire állnak a végtelen dugóban. Az egyébként széles főutaknak a soksávos
körforgalmak tesznek keresztbe, melyeken tökéletesen beáll a
forgalom. Az afrikai közlekedési morál ugyanolyan élő és
jellegzetes Nairobiban, mint bárhol ahol eddig jártam. Mindenki
addig hajt, amíg végleg beragad így fékezve állóra a városi
forgalmat. Az ember reggel 7 és este 8 között jobban teszi, ha nem
bont vitorlát és veszteg marad ahol van.
Talán
innen ered barátom életvitele. Most is csak este indultunk útnak,
Amos ismerőse: Leslie lakásáról, ami egy reptérhez közeli
szállás és így ideális választás, hogy hajnali négykor
begyűjtsem Bálintot. Nem beszélve róla, hogy Leslie három
hónapos pilóta-tanfolyamon van, így a hely üres, alkalmas három
vendég fogadására.
Kenya
annyiban mindenképp eltér, hogy az angol ugyanolyan
általános mint a szuahéli. A nyelvek keverése még általánosabb. Egy
egy mondat, egy egy szó angolul hangzik el, míg a másik a
szuahéliül. Óriási élmény volt Amos és a taxisofőr ilyen
kevert társalgását hallgatni. Hiányos szuahélim ellenére pontosan tudtam miről van szó.
Ahogy az
várható volt, az est leszálltával, rövidesen elkezdtük az
ismerkedést a kenyai főváros kozmopolita
oldalával. Első nap egy japán étterembe mentünk, az új
szórakozónegyedben „Westside”-ban, Amos egyik jóbarátjával,
Reehan-nal, aki szerényen a teljes Kelet-afrikai reklámüzlet
80%-kát lefedő cég egyik vezetője. Azt hiszem, hogy ő a „sokat
dolgozom, jól élek” kategória gasztronómiailag érzékeny
részéhez sorolható. Akárhova mentünk innentől kezdve, mindenütt
talált valami megkóstolni-valót. Néhányhoz én is csatlakoztam,
mert számottevő lélekerősítőre volt szükségem, ha Bálint repülőjének hajnali
fél négyes érkezése jutott eszembe. Vannak az éjszakához és
vannak a reggelhez sorolható időpontok. Az emlegetett Egyptair landolás viszont olyan intervallumba esik, amit egyik oldalra sem
tudok jó szívvel regisztrálni. Külön értékeltem hát, hogy az
egy órányi alvás után Amos - habár semmi sem kényszerítette -
mégis eljött velem begyűjteni Bálintot.
Így
közösen taxiztunk ki a csupabeton reptérre, ami a rendkívül
kevés értékelhető nairobi épület egyike. Ez olyasmi, amivel
Afrikában (nem ideértve a Földközi tenger partján létező másik
világot) meg kell barátkozni. Építészet mint olyan, nincs.
Funkció alapján rakják össze a doboz épületeket, melyek sok
egyéb tekintetben is elmaradnak a mi általunk ismert építkezéstől.
Az egyrétegű ablakok, ajtók, hellyel-közzel zárnak csak. A
burkolatok igyekeznek nem túllépni a festékkel színezett beton
különböző fajtáin. Fűtést eleve nem kell szerelni. A gépészet
más elemeit sem kifejezetten jellemzi az igényesség. A lefolyók
gyakran csak éppen ki vannak vezetve a házfal külső oldalára, az
elektromos vezetékek, konnektorok, kapcsolók pedig a falra
egyszerűen rábiggyesztve.
Ugyanakkor
az emlegetett érkezési időpont nem igazán volt alkalmas, hogy
a reptér építészeti értékeit elemezzük.
Bálintot
a viszontlátás feletti örvendezést követően szempillantás
alatt taxiba pakoltuk és a gondos lakhelyválasztásnak köszönhetően
gyakorlatilag perceken belül a szálláson folytattuk a friss hírek
kicserélését aztán nagyon gyorsan újrakezdtük az egyiptomi
tapintatlansággal félbeszakított éjszakai pihenést.
A másnap
programja egy ideg- és ülőgumóörlő daladalázással kezdődött.
Habár a Nairobi dalák törvény szerint legfeljebb 14 személyesek,
szemben az arushai 20 feletti utaslétszámmal, a velük való utazás
korántsem mondható komfortosnak. Végül másfél óra alatt
beértünk a központba, ami csak a távolság vonatkozásában
tűnhet legalább mérsékelt sikernek.
Ha nem is
mondanám, hogy minden érdemlegest megnéztünk Nairobiban, de nem
volna hosszú a kimaradt kötelező programok listája. A központban
egyértelműen kiderült, hogy mikor léptünk a turisztikailag
érzékeny területre. Arushai Óratorony környékén edzett
személyiségemnek is hamar terhessé vált az egymás után
jelentkező szafari-ügynökök rohama. Az ember nem egyhamar veszti
el a humorát és magam is jobb szeretem vidám, barátkozós
csevellyel tölteni ezeket a pillanatokat, új arcokat megismerve, de
percig sem hagyva kétséget afelől, hogy nem fogok vásárlóvá
válni, mégis létezik a határ, amikor már több mint unalmassá válik
az ismételt kapcsolatfelvétel.
A Nemzeti
Archívum az eddigi legjobb múzeumnak bizonyult, amit Afrikában
láttam. Gazdag kiállítása van a környező, vagy közeli országok
népművészetéből. Jó élmény volt meglátogatni. Azt is
megtudtuk, hogy miért indokolt, hogy Kenyatta került az összes
bankóra ami egyébként elég unalmas és meglepően ronda.
Tanzániában is jobb szeretem az tízezres elefántját, vagy az
ötezres orrszarvúját az ezresen somolygó Nyererénél, de
Kenyában e tekintetben nincs választás.
A
múzeummal és safari ügynökökkel töltött délelőtt után Amos
csatlakozott hozzánk egy sörre majd amíg dolgainak járt utána, mi Bálinttal
a városi parkba mentünk. Nairobi igazi betonváros, soksok zölddel,
hanem park kevés van. A nagy városi park viszont gyönyörű a sok
virágzó fával, tavakkal, hidakkal és egy igazán csodás Nairobi
panorámával. Innen nézve minden más. Egy minden afrikai
jellegzetességet nélkülöző modern városra tekint az ember.
Az est
leszálltával természetesen elérkezett a pillanat, hogy Bálintot
is bevezessük a nairobi nemzetközi társaságba. Újra hozzánk
csapódott Amos és egy posh sörbárba távoztunk. Már az úton
Amos-féle ismerősökkel szaporodott a csapat, hát még a bárban.
Természetesen, ahogy a polgári robbantások miatt mindenhol, itt is
fémkeresővel símogattak végig, majd pedig egy nagyon jó
hangulatú, élőzenés, salsa-táncolós szeánsz részesei lettünk.
Megrendeltük a shisha dohányt ami a következőkben a vidámság fő
forrása lett. Mindenki különböző attrakciókat mutatott be, de
vita nélkül Amos volt a legjobb, aki tele tudta fújni akármelyik
poharat fehér füsttel. Saját sörfőzdéje volt a helynek, és azt
mondhatom életem legjobb söreit ittam ezen az afrikai éjszakán.
Jól
szórakoztunk, sokáig tartott hát az este és az egyetlen arushai
megalvástól eltekintve nem is emlékszem mikor volt utoljára
normális éjszakám. Amos egyik ismerőse: Nash fuvarozott minket
haza és ez az út, pontosabban Nash autója nem mellőzhető elem a
blogbejegyzésből. Ahogy mondtam, kicsit aggódtam hogy Bálintot
nem megfelelően autentikus afrikai élményekkel fogadom Nairobiban.
Napközben sokat adtunk az afrikai vonalnak, de az elit sörbár és
a nemzetközi társaság megint a mérleg másik serpenyőjét
terhelte. Aztán jött Nash autója, aminek két tükre extra lánccal
volt a karosszériához rögzítve. Éljen Afrika! Hanem amikor
beültünk, egész napos erőfeszítéseim egy pillanat alatt semmivé
foszlottak. A kulcs elfordítására, Bálint első afrikai
éjszakáján japán írásjelek villantak és egy ferdeszemű
animált fehérnép hajolt meg a kijelzőn, jelezve hogy készen
várja parancsainkat. Innentől kezdve egyértelmű volt, hogy
Bálintnak Afrikára másnapig várnia kell. Tanzánia nem fog csalódást okozni.
Így ismét
egy dik-dik farknyi alvás után, reggel felszálltunk a Riverside
shuttle-re, Arusha felé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése