2012. május 5., szombat

6 Esos Nap Zanzibaron I. - Oda

Az egy honapos utazas eddigi resze idojaras szempontbol szerencsesnek mondhato. Igaz, hogy Balint otthoni munkai miatt nem akkorra tettuk a programot, amikorra szerettuk volna es igy az esos szezon javaba esik minden tervezett cel, de szerencsere iden nem ugy alakult a hosszu esok evszaka, ahogyan szokott. Csodas idonk volt a szafarin, a Kilin is csak lefele kapott el a nagy zuhany, amikor mar ugyis minden mindegy. Zanzibar pedig a legkevesbe idojaraserzekeny eleme a sorozatnak. Nem volt okonk hat elegedetlensegre, amikor a - magyar kollegaikkal szemben kifejezetten megbizhato - tanzan idojosok rossz idot jeleztek az elkovetkezo napokra.

0.nap
Erre a napra nem voltak ambiciozus terveink. Elegedettek lettunk volna annyival is, ha aranylag esemenytelenul sikerul letudni az Arusha-Dar es Salaam 800 km tavolsagot, melynek rendszerint alig atvegetalt 11 oraja temerdek lehetoseget kinal az elozo ejszakai ViaVia buli kipihenesere. Merthogy megiscsak elvittem vegul Balintot a Viaba es nem tulzok ha azt mondom, hogy a buli jol sikerult. Uj es regi ismerosok sereglettek ossze a szinte kotelezo csutortok esti “ereszd el a hajamat”-ra.
Dee-vel is volt szerencsenk osszefutni, hogy felidezzuk a meg alig halvanyulo Kilimanjaro emlekeket. Az utnak tavolba mutato kovetkezmenyei egyikekent kedves regi telefonom helyett itt mosolyog ram egy uj olcso kinai darab az asztalon. A regi darab, beazas okan, egyelore belathatatlan ideig uzemkeptelen es a tanzaniai szakik nem tudjak javitani. Azonkivul ugyancsak a Kilin lezudulo istenaldasanak koszonhetoen szuletik ez a bejegyes is ekezetek nelkul, kolcson laptopon, mikozben csak remelni merem, hogy az enyem meg itt helyben javithatonak fog minosulni.
Tehat Dee tarsasaganak is ujfent orulhettunk a nemreg egyutt toltott 6 nap utan, illetve uj ismeretsegeket is kotottunk, ahogy ez egy igazi Via partin illik. A Magyarorszagrol Balinttal erkezett palinka mindekepp jo alapot adott a felhotlen ismerkedesre es a zeneben rejlo lehetosegek lekepezesere tanc formajaban.
A built koveto ket es fel oras alvas utan tobb mint kegyetlensegnek ereztem a korai ebredest. Balint hozzaallasat allapotomhoz pedig legkevesbe sem a megertes jellemezte, amiert nem gyozok szemrehanyni neki. Akarhogyis, lelekszakadva, osszes borondjevel (amivel en igazan csak egy par dolgot kuldtem elore) egyetemben ertuk el a buszt, ahol a folytatodo alvast csak az edesitette, hogy kulonben a videon egy szokasos tanzan kapcsolati es erkolcsi oktatofilm hosszu es lassan mulo perceit elvezhettuk volna.
A Dar-I szallas is a buszut alatt kerult szervezesre, melyhez a korabbi szomoru esemenyek okan (nem gyozom emlegetni az elazott laptopot es telefont) Balint a telefonjaval, en pedig inkabb ragyogo szervezotehetsegemmel, semmint akadozo szuaheli tudasommal jarultunk hozza. Sajnos a korabban tervezett kariakooi Al Uruba telt hazat jelentett, igy a Sarah altal a FutureSense adatbazisbol elobanyaszott Mr Mgobahoz fordultunk segitsegert, aki nagyon kozel korabbi sinzai szallasomhoz tart fenn stilusos fizetovendeg szolgaltatast.
Este Balinttal meg bedalaztunk a kozpontba, majd kb ugyanezzel a lendulettel vissza is fordultunk, annyira nem ertekelheto a Dar es Salaam by night tura. Nekem mindenesetre jo erzes volt, hogy barkit magabiztosan tudok elkalauzolni egy kusza, harmadik vilagbeli varosban, anelkul, hogy en is kulonosebben sok idot toltottem volna itt korabban.
Relative korai lefekves es reszemrol tokeletes dobbenet jellemezte a nap maradekat. Meg nem pipaltam olyat, hogy Tanzan szallodaban francia agyat adtak volna ket pasi ala. Ebben az orszagban sok helyen meg ferfi-notol is hazassagi papirt kernek ilyesmihez. Ket azonos nemu szemely pedig elkepzelhetetlen kozos agyban. …Legalabbis Mr Mgoba birtokain kivul.
1.nap
Ma furodtem a tengerben! (vagyis az Indiai oceanban) Amellett, hogy megjegyzem ez szinte kotelezo terv volt a napra, ne szaladjunk ennyire elore.

Az elso Zanzibari nap, mint rendesen szokott, az atkelessel kezdodott. Vannak vastag penztarcas utazok, akik a levegobol erkeznek ide, de mi nem tartoztunk ezek koze. Inkabb a lapos penztarcasok koze, akik irigyen megjegyzik milyen puhany is, aki repul, hiszen Zanzibarra mint rendes szigetre, igenis hajoval illik megerkezni, ugyanakkor ha igazan oszinten magunkba nezunk, boldogan elcserelnenk  a Kilimanjaro express 11 oras utjat, Mr Mgobat a Dar-I dalazast es a kompot barmilyen Arusha-Zanzibar repulore, ha az nem lenne annyival dragabb. Akarhogyis, ha mar igy esett, akkor egy alapos reggeli, egy szedito motoriksa hajsza, bravuros utlevelkezelesi technika (ne deruljon ki, hogy Balintnak rezidens vizum nelkul vettunk rezidens kategorias hajojegyet) es egy komplett komputat kovetoen kikotottunk a fuszerszigeten, ahol ugyan Tanzania belso forgalomban vettunk reszt, megis vamvizsgalat es hataratlepes vart. Az egyetlen illegalisan becsempeszett poggyaszunk egy fekete nylonszatyor volt. Utobbi ugyanis Zanzibaron szigoruan tiltott termek. Persze Tanzania nem tagadja meg magat, elottunk egy dan onkentessrac hatalmas reklamszatyorral libbent at a kapun, mig egy idosebb torok utazot osszes felmenojerol es feltetelezett csempeszett holmijarol kikerdeztek.
Stonetown szabad teruletere belepve rovid uton elszallasoltuk magunkat a Funguni Palota Hotelben, hatarozottan mellekszezoni aron, majd nyakunkba vettuk a varost.
Az esos evszak kicsit ellentmondasos modon inseget hoz Zanzibarra, megpedig elsosorban a turistakbol elo legyfogok eheznek. Ok pedig, ha mar penz nincsen, az embernek legalabbis a veret szivjak. Nem konnyen es ilyenkoris csak ideiglenesen szabadultunk toluk.
A nap nagy sztorija viszont egy fapados jellegu elmeny lett. Uszni mindenkepp akartunk, Stonetown azonban sokmindenrol, de nem a strandjairol hires. A rutinos onkentes tehat rogton dalara pattanna, hogy a varosmentes eszakon keressen tapasztalatlan Magyar baratjaval egy igazi prospektusba illo feherhomok-palmafas partszakaszt. A Zanzibari dalak viszont meg szarazfoldon edzodott jomagamnak is ujdonsagot jelentettek. Kisteherautok latjak itt el a tomegkozlekedesi eszkoz szerepet, csinos fafaragasokkal kialakitott pados platoval. Egy ilyen “busz” standard belmagassaga valamilyen oknal fogva nem haladja meg a 120 cm-t.
Mivel a teton jellemzoen bicikli es banan es mindenfele kosarak utaznak (konnyu predat kinalva az esos evszak karorvendoinek), lehet, hogy magasabb tetovel egy megrakodott dala mar leszaggatna a villanyvezetekeket, de ez puszta spekulacio. Az utasok ketoldalt es a plato tavoli vegeben ulnek, kozottuk a kb 50 cm kozlekedo pedig vodrokkel, csomagokkal van telepakolva. A masik ide kapcsolodo rejtely, hogy uj felszallok eseten nem csuszik senki sem a padok belso resze fele, hanem torpeakrobatakra jellemzoen kell a vodrok es a Mamak tergye felett (jokedvu mzunguhoz illoen mosolyogva) a rakter belseje fele lendulni. Nos egy ilyen eszkozt fogtunk meg mi is es oriasi erofeszitesek aran kommunikaltuk, hogy nem a tavoli eszakra akarunk menni, hanem pusztan a varoson tuli strandra. A vartnal sokkal hosszabb utazas soran tobbszor intettek nyugalomra minket, amikor csabito partszakaszt veltunk az ut kozeleben felfedezni. Majd azt is megtudtuk, hogy jollehet mindenki egy darab ezrest szorongat viteldij gyanant, mi fejenkent kettot kell fizessunk.
Ekkor eszembe jutott Sarah otlete, arrol, hogy olyan uzletet nyisson, melyben a feketek dupla aron kapnak mindent, majd elhesegettem a tortenelmi kitekintes nelkul viccesnek ertekelheto gondolatot. Inkabb megvivtuk a magunk aktualis csatajat a turistak orok kereszteshaborujaban es vegul a korrekt arat fizetve masztunk ki negykezlab a jarmubol. Nem mondhatom, hogy egy alomstrand mellett alltunk, de kb sejtettuk, hogy merre a part es fel is kerekedtunk abban az iranyban. Egyre hizo gyerekcsapat kisert minket es vagy negyed ora seta utan tenyleg lejutottunk a partra, megpedig egy szezon hianyaban zarva tarto lodge-hoz.
Hihetetlen egy ilyen nagy vakaciora optimalizalt letesitmeny a maga kihalt voltaban. Ez most az o vakacioja. A szabadban allo bar polcain meg az italok is ott allnak ahogy utoljara kitoltottek beloluk, varva a kovetkezo evet. De ropke ket honap pihenes utan, junius elejevel ujraindul a zanzibari turizmusgyar.
A strandra a viz folott hosszan benyulva hatalmas bambuszjarda vezet a sziklamentes uszomelyseghez, de mi megelegedtunk a mezitlabas partrol-besetalassal.
Vegre tenger! Egesz kozelrol.
2.nap
Ennek a napnak a tortenete egy tetoteraszos reggelivel kezdodik Stonetown belvarosaban es egy tengerparti halvacsoraval vegzodik.
A “Palace Hotel” reggelije oke volt, de nem “palace hotel szeru”. A csipkezett korlatu tetoterasz viszont igazan elso osztalyu, raadasul a halaszkikotore valo ralatas temerdek fotolehetoseget kinalt. A napi terv elso variacioja ugy szolt, hogy autot berlunk es bejarjuk a szigetet, igy keresve idealis helyet a kovetkezo napokra. Aztan Balint talalt egy Said nevu legyfogot, aki alig tobbert mint az autoberles, komplett turat igert. Ez utobbinak indultunk hat neki Saiddal reggel. No es ez az, ami nem ugy tortent, ahogyan terveztuk.
De Tanzaniaban, ha barmi a terveknek megfeleloen tortenik, akkor ott a tervezesbe biztosan hiba csuszott. Rogton kezdetnek Said a beigert dzsipp helyett egy sima limuzinnal allitott be es ha azt gondolta, hogy csalodasunkat majd szinten csatlakozo baratja tarsasagaval enyhiti, akkor tevedett. Igy tehat negyesben vagtunk neki a szigetnek, eloszoris deli iranyban. Tobb helyet/strandot megneztunk es az egyuttmukodesben komolyabb zokkeno csak akkor tamadt, amikor Said megelegelte a furikazast es ugy dontott mostmar igazan leszallit minket az eszaki Nungwi-ra, idokozben kiszemelt szallasunkra. Ezt az elso konfliktust a viteldijat illeto kisebb nezetelteres kovette, de ugy latszik ilyen mar minden napra jut Tanzaniaban. Vegul miutan mersekelt lelkesedessel elbucsuztunk egymastol, magunkra maradtunk tengerparti bungalownk mellett es osszessegeben elegedetten tekintettunk a kovetkezo napok kinalta lehetosegekre. Eloszoris megmartoztunk a sokfele-kek szinu tengerben majd elgyalogoltunk Zanzibar eszaki csucskeig mezitlab, a feher homokon.
Nungwi a vilag tiz legjobb tengerpartja koze tartozik. En elfogadom, bar magan Zanzibaron lattunk jobb helyeket. Tenyleg nem tobb az egesz mint egy halaszfaluhoz hozzacsapott, kiepuloben levo turisztikai letesitmeny. Nehany lodge, jopar buvarcentrum es a homokba kirakott vendegloasztalok. A vizen, vagy epp partra-huzva kisebb-nagyobb dhow-k sorakoznak. A mellekszezon pedig itt is tombol. Mindig vehetsz valamit. Sokkal olcsobb aron mint amit barki mas kap, de “psszt”, el ne aruld senkinek, milyen arat kaptal. Mi a Jambo Brothers bungalowkban szalltunk meg szigoruan titkos aron, amit termeszetesen a blogban sem irhatok le. A tengerpart csak apaly idejen van messzebb tolunk harminc meternel, tiz meteren belul pedig tengeriherkentyu-sutode van. Olyan helynek tunik, ahol az ember szivesen tolt el negy napot.